Thumbnail 81791 Img 4783 - چرا تارا نخریم؟

چرا تارا نخریم؟

www.Autokala.com

سدان تارا یکی از محصولات نسبتاً جدید ایران خودرو است که به جای پژو ۳۰۱ در سبد محصولات این شرکت قرار گرفته و با توجه به نبود رقبای مطرح در بازار ایران، توانسته فروش قابل قبولی را در سطح کشور داشته باشد. این خودرو در واقع نمونه فیس‌لیفت و ایرانی‌شده پژو ۳۰۱ است که قرار بود بعد از برجام در همکاری ایران خودرو و پژو در ایران عرضه و تولید شود. اما ماشین تارا بعد از ورود به بازار با ایراداتی همراه شد که باعث می‌شود برخی از مشتریان از خرید این ماشین صرف نظر کنند.

در ادامه به بررسی برخی از معایب ماشین تارا و اینکه چرا نباید آن را بخرید، اشاره می‌کنیم. البته این نکته را هم بگوییم که دعوت به نخریدن یک ماشین در بازار ایران کار چندان درستی نیست، چراکه خودروهای تولید داخل عمدتاً رقبای چندانی ندارند و مشتریان متاسفانه مجبور هستند که یکی از همین تولیدات معدود داخلی را متناسب با سطح بودجه خود تهیه کنند.

دلایل نخریدن ماشین تارا

خودروی تارا هم همچون بسیاری دیگر از ماشین‌های داخلی دارای معایبی است که شاید بعضی از مشتریان را از خرید آن منصرف کند. در ادامه به شما می‌گوییم چرا تارا نخرید:

74461 IMG 4775 - چرا تارا نخریم؟فرم ظاهری ناهماهنگ

1. فرم ظاهری ناهماهنگ

ایران خودرو ابتدا قرار بود دست به ترکیب پژو ۳۰۱ نزند و آن را با همان شمایل اصلی در اختیار مشتریان داخلی قرار دهد. اما از آنجا که تغییر چهره و چراغ‌ها فرایندی پرهزینه نیست، تصمیم گرفت تا نمای جلو و عقب این ماشین را خیلی سریع عوض کند و آن را با یک نام ایرانی به عنوان خودروی داخلی به بازار بفرستد. اینجا بود که تارا متولد شد و طراحی نمای جلو و عقب آن به نحوی بود که هماهنگی چندانی میان المان‌های این بخش‌ها با استایل بدنه پژو ۳۰۱ دیده نمی‌شد. فاصله زیاد بین کاپوت و چراغ‌ها، طرح ساده چراغ‌های جلو، فرم نامتناسب سپر بعلاوه طراحی کاملاً زمخت چراغ‌های به هم پیوسته عقب، جزو مواردی بود که باعث می‌شد تا ماشین تارا چندان زیبا به نظر نرسد.

البته همان‌طور که اشاره کردیم، بازار ایران به‌ویژه در بخش خودروهای اقتصادی کاملاً کم تنوع است و اگر یک خودرو کاملاً زشت هم باشد، مشتریان مجبورند کم و بیش همان را بخرند. بنابراین اگر روی ظاهر ماشین خود بیش از حد حساس هستید، تارا نخرید. اما می‌توان گفت که این سبک طراحی بعد از گذشت یکی دو سال در بازار ایران عادی شده و دیگر کسی به فرم چراغ‌های عقب تارا و دیگر بخش‌های آن خیلی ایراد نمی‌گیرد.

2.ضخامت نه‌چندان استاندارد ورق بدنه

متاسفانه تولیدات جدید ایران خودرو عموماً از لحاظ ضخامت ورق و شاسی وضعیت جالبی ندارند و در اثر یک تصادف کوچک خیلی زود بدنه آنها تغییر شکل می‌دهد و خسارت مالی برای مالک به وجود می‌آورد. شاید در تولیدات جدید تارا این مشکل تا حدودی برطرف شده باشد، اما برخی از مالکان این خودرو در اثر تصادف‌های جزئی متوجه خسارت‌های نسبتاً شدیدتری روی اتاق ماشین خود شدند و افت قیمت نسبتاً شدیدتر از آن چیزی که انتظار داشتند، در اثر یک تصادف کوچک به آنها وارد آمد. بنابراین اگر یک ماشین قرص و محکم با ضخامت ورق بالا می‌خواهید، بهتر است به سراغ خرید تارا نروید و در عوض محصولاتی همچون خانواده تندر ۹۰، ساندرو و یا حتی جک جی ۴ می‌توانند گزینه بهتری برای شما باشند.

39031 IMG 4779 - چرا تارا نخریم؟کیفیت فنی پایین

3.کیفیت فنی پایین

موتور تیوفایو و متعلقات برقی آن در گذشته جزو باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های ایران محسوب می‌شدند. اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف شامل تحریم و افزایش هزینه‌های ساخت خودروها، محصولات داخلی به ویژه موتور تیوفایو از لحاظ کیفی بسیار افت داشته و دیگر همچون گذشته مرغوبیت بالایی ندارد. با توجه به تغییراتی که ایران خودرو روی موتور تیوفایو انجام داده و آن را با نام تیوفایو پلاس در مشخصات تارا به کار گرفته است، می‌توان گفت که این موتور به اندازه گذشته دوام فنی بالایی ندارد و ممکن است بعد از گذشت مدتی دچار ایرادات مختلف شود.

ضمن آنکه برخی مالکان تارا با ایرادات برقی مختلف در ماشین خود مواجه شدند که البته شاید در تولیدات جدیدتر این مشکلات برطرف شده باشد. اما به هر حال، در مجموع می‌توان گفت که دوام فنی تارا آن چیزی نیست که ما از موتورهای تیوفایو قدیمی و سیستم‌های برقی اورجینال آنها دیده بودیم. در این زمینه می‌توان گفت که مدل‌های کارکرده تندر ۹۰ به دلیل استفاده از موتور،گیربکس و سامانه برقی اورجینال دوام فنی بسیار بالاتری دارند و می‌توانند گزینه‌های کم استهلاک‌تر برای خانواده‌های ایرانی محسوب شوند.

4.طراحی داخلی قدیمی و کابین بی‌کیفیت

فرم داشبورد تارا بسیار قدیمی به نظر می‌رسد و اگر آن را با محصولات نسبتاً جدیدتر چینی مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این طرح داشبورد نباید روی یک خودروی جدید سوار شود. ضمن آنکه کیفیت این داشبورد و متریال به کار رفته در ساخت آن اصلاً مرغوب نیست و همه از پلاستیک‌های خشک نه‌چندان باکیفیت ساخته شده است.

همچنین در بحث ارگونومی طراحی نیز داشبورد تارا وضعیت مناسبی ندارد و جانمایی اشتباه بسیاری از کلیدها به علاوه فضای تنگ پای راننده می‌تواند مشکلاتی را برای کاربر ایجاد کند. بنابراین اگر یک کابین زیبا، باکیفیت و با ارگونومی مطلوب می‌خواهید، بهتر است به سراغ خرید این ماشین نروید و تارا نخرید.

88592 IMG 4796 - چرا تارا نخریم؟طراحی داخلی قدیمی و کابین بی‌کیفیت

5.قیمت بالا در بازار

درست است که قیمت اکثر خودروها در بازار ما به دلیل ممنوعیت واردات، تنوع ناکافی، سودجویی دلالان و…، بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن است. اما در این میان، قیمت تارا به ویژه در بازار آزاد بسیار بیشتر از ارزش اصلی آن بوده و در مواقعی به ارقام بسیار نجومی رسیده است. این خودرو واقعاً ارزش چنین ارقامی را ندارد و اگر بتوانید یک ماشین دست دوم اما سالم و کم کارکرد کره‌ای یا حتی چینی را با مبلغی که برای خرید تارا صفر می‌پردازید، تهیه کنید، آن وقت احتمالاً امتیازات مثبت بیشتری از خریدتان به دست خواهید آورد.

البته در جمع تولیدات داخلی نیز محصولاتی همچون برلیانس سری ۳۰۰ و یا محصولات خانواده تندر پلاس گزینه‌های بهتر و باکیفیت‌تری نسبت به تارا به حساب می‌آیند و احتمالاً دردسرهای نگهداری کمتری برای شما به دنبال خواهند داشت.

البته باز هم باید تأکید کنیم که متأسفانه به دلیل تنوع پایین خودرو در بازار ایران، محصولاتی همچون تارا رقبای چندانی به ویژه در نمونه‌های صفر کیلومتر ندارند و بسیاری از مشتریان مجبور می‌شوند که محصولاتی همچون تارا را بخرند.

سخن پایانی

در اینجا به برخی از دلایل نخریدن ماشین تارا و اینکه چرا تارا نخریم، اشاره شد. اما اگر بخواهیم انصاف را بگیریم، متأسفانه باز هم باید بگوییم که به دلیل نبود واردات آزاد و یا تعرفه‌های بالای فعلی، خودروهایی که به صورت محدود در حال ورود به کشور هستند و در کلاس محصولاتی همچون تارا قرار می‌گیرند، بهای بسیار نجومی داشته و باز هم مشتریان ایرانی مجبور می‌شوند که از بین گزینه‌های بسیار معدود داخلی، خودروهایی همچون تارا و شاهین را به عنوان ماشین‌های جدید و کمی شکیل‌تر انتخاب کنند.

در بازاری که پژو پارس بعد از ۲۰ سال همچنان پرطرفدار است و با آن ظاهر قدیمی، کماکان پرفروش ظاهر می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که مشتریان از محصولات جدید با تکنولوژی بالاتر همچون تارا که امکانات و ایمنی بهتری ارائه می‌دهند، چشم‌پوشی کنند. به ویژه اگر مشتریان تمایل به خرید خودرو صفر کیلومتر داشته باشند، گزینه‌های چندانی برای رقابت با تارا در بازار وجود ندارد. اما اگر مشکلی با خرید محصولات دست دوم ندارید، می‌توانید به جای تارا، محصولات خانواده تندر پلاس به دلیل دوام فنی بالاتر، برلیانس به دلیل ظاهر و کیفیت ساخت بهتر و همچنین نمونه‌های قدیمی ماکسیما دنده‌ای به دلایلی همچون شتاب و قدرت بالا، لذت سواری مناسب و کیفیت ساخت بالا را خریداری کنید. خدمات فنی و لوازم یدکی این خودروی ژاپنی به راحتی در بازار پیدا می‌شود و نسبت به خودروهای چینی، لوازم یدکی بسیار ارزان‌تری دارد. البته باید دقت کنید که هنگام خرید ماکسیما، بخش فنی به ویژه موتور و گیربکس آن سالم باشد تا به این زودی‌ها به خرج‌های بالا نیفتد و شما را از خریدتان پشیمان نکند.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

مشخصات ماشین ساینا

بهترین خودرو برای مسافرت

قیمت گذاری خودرو

نویسنده حسین باباپور

www.Autokala.com
خانه
0 سبد خرید
enemad-logo