قطعات یدکی خودرو نایاب می‌شود/ بحران در تامین قطعات چینی‌ها! اتوکالا Autokala

قطعات یدکی خودرو نایاب می‌شود/ بحران در تامین قطعات چینی‌ها!

به نقل از اقتصاد۲۴، بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی ایران با چالشی جدی در زمینه تامین قطعات یدکی مواجه شده و این مشکل به‌ویژه در مورد خودروهای چینی بیشتر احساس می‌شود. خودروهای چینی که طی سال‌های اخیر با استقبال قابل‌توجهی در بازار ایران مواجه شده‌اند، به دلیل قیمت نسبی مناسب و طراحی مدرن، بخش بزرگی از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اما اکنون خریداران این خودروها با مشکلاتی از جمله کمبود قطعات یدکی و هزینه‌های بالای تعمیرات مواجه‌اند که می‌تواند به مرور زمان تقاضا برای این خودروها را تحت تأثیر قرار دهد.

حامد عزیزی، کارشناس بازار خودرو، در این زمینه به اقتصاد۲۴ گفت: «بسیاری از خودروهای چینی که در بازار ایران عرضه می‌شوند، به دلیل توقف سریع تولید و واردات محدود، به شدت با کمبود قطعات یدکی مواجه شده‌اند. برخی از این مدل‌ها تنها چند سال پس از ورود به بازار دیگر تولید نمی‌شوند و پیدا کردن قطعات اصلی آن‌ها دشوار و گران است.» این مسئله باعث شده که بازار با حجم زیادی از خودروهای کارکرده ولی کم‌عمر روبه‌رو شود که نه تنها دیگر تولید نمی‌شوند، بلکه قطعات یدکی آن‌ها نیز به راحتی در دسترس نیست.

وی همچنین افزود: «این کمبود تنها مربوط به قطعات پیچیده نیست، بلکه حتی ساده‌ترین قطعات یدکی نیز نایاب شده‌اند. برای مثال، یک صفحه کلاچ ساده برای خودروهای پراید، که از تولیدات کاملاً داخلی محسوب می‌شوند، با قیمت‌های بالا در بازار به فروش می‌رسد و کیفیت پایین آن‌ها نیاز به تعویض مجدد در مدت زمان کوتاهی دارد.»

علاوه بر مشکل تامین قطعات، کمبود تعمیرکاران متخصص نیز یکی دیگر از معضلاتی است که دارندگان خودروهای چینی با آن مواجه‌اند. عزیزی در این زمینه گفت: «پلتفرم‌های پیچیده و فناوری‌های خاصی که در خودروهای چینی به کار رفته، باعث شده تا تعداد کمی از تعمیرکاران بتوانند به‌درستی این خودروها را تعمیر کنند. این امر علاوه بر افزایش هزینه‌های تعمیرات، باعث افزایش زمان مورد نیاز برای انجام تعمیرات نیز شده است.»

وی ادامه داد: «بازار قطعات یدکی نه تنها برای خودروهای چینی، بلکه برای خودروهای داخلی نیز وضعیت خوبی ندارد. افزایش قیمت و کمبود قطعات با کیفیت به حدی است که برخی از مردم حتی از خرید خودروهای شخصی منصرف شده‌اند، اما با این حال نیاز به خودرو همچنان در بازار ایران بالاست.»

در نهایت، گرچه خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای چینی با ارائه محصولات متنوع تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند، اما مشکل تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، یکی از چالش‌های جدی است که آینده این بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

↙️ادامه مطلب

Home
Shop
Sidebar
0 Cart