فنی آئودی Q5 E Tron مدل ۲۰۲۴ - مشخصات فنی آئودی Q5 E-Tron

مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

www.Autokala.com

کشور چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش خودرو (از دیدگاه حجم)، با سرعت بسیار زیادی در مسیر استفاده از خودروهای تمام الکتریکی در پیش است. این مهم خودروسازان بین‌المللی را که در این کشور پهناور نیز حضور دارند، به جهت مشابهی کشانده و مجبور کرده است تا محصولات جدید خود را با ساختار منطبق بر استانداردهای روز این کشور ارائه کنند.

آئودی Q5 الکتریکی با پسوند خانوادگی e-tron نیز یکی از این خودروها است که در ابتدا با ابعاد و اندازه‌های ویژه بازار کشور چین طراحی شد. اما آئودی Q5 e-tron قرار است از سوی شرکت معین خودرو ایرانیان (همان معین موتور/واردکننده سابقه محصولات پورشه) در کشور عرضه شود.

1 01 desktop - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

mobile - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

مزایا و معایب

+ ابعاد کوچک مناسب برای فضای شهری

+ ساختار تمام الکتریکی در دو تیپ مختلف

– قیمت نهایی قابل توجه

– نبود زیرساخت مناسب برای خودرو برقی در کشور

– بازار هدف کوچک

مشخصات فنی

آئودی Q5 e-tron اولین بار ویژه بازار کشور چین و سوار بر پلتفرم MEB، در سال ۲۰۲۲ از سوی جوینت ونچر مشترک سایک-فولکس واگن (SAIC-VW) روانه بازار شد و رابطه فنی بسیار نزدیکی با مدل Q4 e-tron دارد. این کراس‌اوور تمام الکتریکی سایز متوسط، دارای سه ردیف صندلی است و برادر لوکس فولکس واگن ID.6 به حساب می‌آید. این خودرو از خانواده e-tron تمام الکتریکی آئودی است و از دیدگاه طراحی پلتفرم و مجموعه فنی هیچ ارتباط مستقیمی با خانواده سری بنزینی آئودی ندارد.

آئودی Q5 e-tron مدل ۲۰۲۴ در دو تیپ مختلف به تولید می‌رسد که با کد شناسایی ۴۰ و ۵۰ از یکدیگر متمایز می‌شوند. نسخه ۴۰ از نوع تک موتور دیفرانسیل عقب و نسخه ۵۰ نمونه قدرتمندتر با دو موتور در ساختار دو دیفرانسیل است. پک باتری این خودرو یک واحد ۸۳.۴ کیلووات.ساعت از نوع لیتیم-یون است که توان خروجی در نسخه تک دیفرانسیل را به ۲۰۱ اسب بخار و ۳۱۰ نیوتون.متر و در نسخه دو دیفرانسیل دو موتور به ۳۰۱ اسب بخار و گشتاور ۴۶۰ نیوتون.متر می‌رساند.

کاتالوگی که معین خودرو منتشر کرده نشان می‌دهد که آئودی Q5 e-tron تیپ ۴۰ با یک موتور برقی ۲۰۱ اسب بخاری وارد بازار ایران می‌شود.

با وجود وزن قابل توجه، این خودرو می‌تواند برد مفیدی برابر با حدود ۵۵۰ کیلومتر داشته باشد و با شتاب اولیه کمتر از ۷.۰ ثانیه برای نسخه دو موتور، همچنان خودرو تند و تیز و هیجان انگیز به شمار می‌آید.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۸۷۶ میلیمتر
عرض ۱۸۶۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۷۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۹۶۵ میلیمتر
وزن خالص ۲۳۲۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۷ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۳۵ لیتر
قطر رینگ ۲۰ اینچ

baner blog - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

348.133 - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

طراحی ظاهری

3 104 resize - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

آئودی Q5 e-tron در سال ۲۰۲۲ روانه بازار کشور چین شد و همچنان خودرو نوینی به حساب می‌آید. با این وجود در گذر همین دو سال، این خودرو تغییرات و بهبودهای ظاهری ریز و درشتی را تجربه کرده است.

نسخه فعلی در نمای جلو از گرافیک جدید چراغ‌های اصلی روشنایی ماتریکسی LED بهره می‌گیرد. جلوپنجره مزین به لوگو چهار حلقه آئودی ساختار سنتی خود را حفظ کرده، اما قاب بزرگ مشکی پیانویی دور آن، تقریبا تمام نمای جلو خودرو را محصور کرده است. این تریم تزئیناتی بزرگ در نمای جانبی بر روی دامن خودرو و در نمای عقب در بخش زیرسپر نیز تکرار شده تا انسجام طراحی را حفظ کند.

نمای جانبی برجستگی قابل توجه گلگیر عقب در منطقه ستون C و D را به همراه دارد که ساختاری عضلانی و قدرتمند به خودرو می‌بخشد. نمای عقب اما از طراحی چراغ‌های تمام LED پیوسته بهره می‌گیرد که این روزها تقریبا در تمامی خودروهای ویژه بازار چین دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که چینی‌ها هنوز از طراحی پیوسته چراغ‌های عقب خسته نشده‌اند و قصد دارند این ترند طراحی را همچنان ادامه دهند.

طراحی داخلی

7 81 resize - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

نمای داخلی این خودرو تمایز طراحی میان آئودی با سایر محصولات وقت آلمان را به نمایش می‌گذارد. آئودی در زبان طراحی نمای داخلی همواره یکی از بهترین‌های اروپا بوده است. سطح ساده‌گرایی و مینیمالیستی طراحی نمای داخلی آئودی همچنان در نسخه‌های جدید نیز دیده می‌شود. البته این مهم به معنای خسته کننده یا قدیمی بودن طراحی کابین آئودی Q5 e-tron نیست.

کلاستر دیجیتال خودرو یک نمایشگر رنگی ۱۰.۲۵ اینچی است که در ترکیب با نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا ۱۱.۶ اینچی در مرکز داشبرد تکامل می‌یابد. داشبرد آئودی Q5 برقی دارای زاویه تند رو به راننده است که ضمن برهم زدن تقارن رایج در ساحتار داشبرد، تلاش زیادی برای ارائه کابین راننده محور دارد.

سایر اجزای کابین نظیر کنسول میانی، طراحی کلی داشبرد، رودری‌ها و همچنین غربیلک متمایز فرمان نشان دهنده تلاش آئودی در ساده‌گرایی است. اما به وضوح می‌توان المان‌های مشابهی را از سبک طراحی کابین محصولات وقت لامبورگینی نظیر نسخه جدید اوروس دید. بالاخره، فولکس واگن مالک و طراح هر دو برند لامبورگینی و آئودی است.

آپشن ها و امکانات

معین خودرو در کاتالوگی که برای آئودی Q5 e-tron منتشر کرده، مختصری از آپشن‌ها و امکانات این خودرو برقی را درج کرده است.

محصولات آئودی از کلاس پریمیوم و لوکس هستند و از این رو وجود قابلیت‌هایی چون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم خودران سطح ۲، سیستم صوتی بنگ اند اولافسن (B&O) با ۸ بلندگو، سیستم نورپردازی انتزاعی کابین، استفاده از پوشش چرم با کیفیت با دوخت بخیه رنگ متضاد، استفاده از تریم داخلی دو رنگ، رادار جلو و عقب، سیستم HUD، ترمز اضطراری و رادارهای کامل جلو عقب از ویژگی‌های احتمالی خواهد بود.

قیمت آئودی Q5 e-tron در بازار

5 90 resize - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

آئودی Q5 e-tron یک خودرو برقی با تکنولوژی بالا و از یکی از خوشنام‌ترین برندهای آلمانی بازار اروپا است. ذات برند آئودی لوکس/پریمیوم است و ازاین‌رو Q5 خودرویی گران‌قیمت به حساب می‌آید. ارائه این محصول در نسخه تمام الکتریکی نیازمند طراحی پلتفرم جدید و تکنولوژی بالاتر است که بیش از پیش بر قیمت آن می‌افزاید. با توجه به محدودیت سقف واردات خودروهای جدید، نمی‌توان از نسخه وارداتی Q5 e-tron توقع چندانی داشت. با این وجود این خودرو در میان برترین وارداتی‌های کشور قرار می‌گیرد که با توجه به تکنولوژی تمام الکتریکی آن و محدودیت‌های زیرساختی در کشور، بازار هدف بزرگی پیش رو نخواهد داشت.

خودرو نهایی - مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

نویسنده: شهاب انیسی

www.Autokala.com
خانه
0 سبد خرید
enemad-logo