ضد سرقت خودرو 800X450 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

www.Autokala.com

آمار سرقت خودرو در ایران از مرز 100 هزار دستگاه در سال عبور کرده است. البته باید توجه داشته باشید که این آمار بدون در نظر گرفتن سرقت قطعات ماشین مانند باتری، کامپیوتر خودرو، وسایل صندوق عقب و … است. از سویی دیگر، مشکل طولانی بودن فرآیند رسیدگی به شکایات مربوط به سرقت خودرو نیز در نوع خود معضل بزرگی است. شاید نتوانید تمام راه‌های سرقت ماشین را مسدود کنید؛ اما سیستم های ضد سرقت خودرو به شما کمک می‌کنند تا جای ممکن از دزدیده شدن ماشین جلوگیری به عمل آورید. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع سیستم ضد سرقت خودرو بپردازیم.


book - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودروbook - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

 

لیست سیستم های ضد سرقت خودرو

احتمالا شما که مشغول خواندن این مطلب هستید، فیلم‌ها و کلیپ‌های مربوط به سرقت خودرو را دیده‌اید. در بسیاری از مواقع سارقان ظرف چند ثانیه سرقت خودرو را انجام می‌دهند. واقعیت از این قرار است که بخشی از دلایل راحت بودن سرقت ماشین در کشور ما مربوط به باگ‌های امنیتی تولیدات داخلی است.

بسیاری از خودروهای داخلی بعضا از نواقص امنیتی جدی رنج می‌برند که باعث می‌شود خیلی راحت درب صندوق، کاپوت یا درب‌های سرنشینان خودرو باز شوند. در ادامه به‌گوشه‌ای از این ایرادات اشاره می‌کنیم. اما لازم است با استفاده از سیستم های ضد سرقت خودرو تا جای ممکن عرصه را سارقان تنگ کنید. در این جا لیست برخی تجهیزات ضد سرقت خودرو را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

 

1. انواع قفل ضد سرقت خودرو

اولین چیزی که در بین لوازم ضد سرقت خودرو به‌ذهن هر راننده‌ای می‌رسد، قفل است. قفل‌ها ساده‌ترین سیستم ضد سرقت خودرو هستند که در عین حال بعضا نقش مثبت قابل توجهی در ارتقای امنیت ماشین دارند. اگر بخواهیم با نگاه واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، کمترین تاثیر قفل، طولانی کردن فرآیند سرقت خودرو است. حتی اگر برای چند ثانیه این اتفاق به تاخیر بیفتد، احتمال جلوگیری از موفقیت آمیز بودن سرقت ماشین افزایش پیدا می‌کند. انواع قفل قابل استفاده برای خودروها عبارت‌اند از:

قفل فرمان

قفل فرمان، جزء ابتدایی‌ترین سیستم های ضد سرقت خودرو است. اگر یک قفل فرمان استاندارد برای خودروتان تهیه کنید، سطح امنیت ماشین را تا حدی افزایش خواهید داد. حتما به‌سراغ قفل‌های فرمان با بدنه فولادی بروید که در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند.

در حال حاضر قفل فرمان‌های مخصوص برای هر خودرو در بازار تولید می‌شوند که از نظر ابعاد و اندازه استاندارد هستند. نوع قفل که برای باز و بسته کردن قفل فرمان استفاده می‌شود نیز بسیار مهم است. برخی از قفل فرمان‌ها دارای قفل رمزدار هستند که باعث می‌شود امنیت بالاتری در مقایسه با قفل‌های کلیدی داشته باشند. حتی برخی از قفل فرمان‌های بلند نیز هستند که از یک سمت به فرمان و سمت دیگر به پدال گاز بسته می‌شوند.

قفل پدال

کلیدسازان و متخصصان در زمینه نصب دزدگیر ماشین، بر این باورند که قفل پدال در مقایسه با قفل فرمان تاثیر بیشتری در افزایش امنیت خودرو دارد. اصلی‌ترین دلیل آن‌ها هم، طولانی بودن زمان باز کردن قفل پدال در مقایسه با قفل فرمان است. قفل پدال معمولا پدال‌های زیر پای راننده را از حرکت باز می‌دارد و به‌این ترتیب در مقایسه با قفل فرمان، محدودیت بیشتری را ایجاد می‌کند.

آنچه باعث می‌شود خیلی از راننده‌ها قفل فرمان را ترجیح دهند، باز و بسته کردن آسان‌تر آن است. ضمن اینکه قفل فرمان در برابر دیدگان سارق قرار می‌گیرد؛‌ اما قفل پدال تا زمانی که سارق وارد ماشین نشود، معمولا قابل رویت نیست.

قفل کاپوت

همان‌طور که از نام این قطعه مشخص است، قفل کاپوت برای جلوگیری از باز شدن کاپوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قفل در ناحیه کنار کاپوت ماشین نصب می‌شود. تنها در صورت باز بودن این قفل است که کاپوت باز می‌شود. این قفل هم معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شود. البته سارقان راهی برای باز کردن قفل کاپوت هم پیدا می‌کنند. نکته اصلی آن است که این کار برای آن‌ها زمان‌بر خواهد بود.

 

%D9%82%D9%81%D9%84 %DA%86%D8%B1%D8%AE - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو%D9%82%D9%81%D9%84 %DA%86%D8%B1%D8%AE - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

 

قفل چرخ

اگر قصد دارید خودرویی را برای مدت طولانی در یک مکان پارک کنید، نصب قفل چرخ یا رینگ در افزایش امنیت آن کمک می‌کند. این قفل معمولا به دور قسمتی از چرخ ماشین بسته می‌شود و جلوی حرکت آن را می‌گیرد. معمولا پلیس برای توقیف خودروها در محل نیز از قفل چرخ مخصوص استفاده می‌کند.

 

2. سیستم دزدگیر خودرو

دومین مورد فراگیر در بین سیستم های ضد سرقت خودرو، دزدگیر است. همین ابتدای کار باید تاکید کنیم که نباید بعد از نصب دزدگیر روی ماشین خود آسوده خاطر باشید؛ چرا که سارقان راه‌هایی برای غیرفعال کردن دزدگیر هم دارند. ضمن اینکه بعضا سرعت عمل سارقان به حدی زیاد است که حتی در صورت به‌صدا درآمدن دزدگیر ماشین هم کار خاصی از دست صاحب ماشین بر نمی‌آید.

 

%D8%AF%D8%B2%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1 %D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو%D8%AF%D8%B2%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1 %D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

 

روی‌هم‌رفته، نصب دزدگیر ماشین تا حدی ضروری به‌نظر می‌رسد. در سال‌های گذشته سیستم‌های دزدگیر خودرو پیشرفت زیادی کرده‌اند. موضوعی که کمی عرصه را برای سارقان نیز تنگ‌تر کرده است. سعی کنید در خرید دزدگیر به‌سراغ پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین سیستم موجود در بازار بروید. دزدگیر‌هایی که در ارتباط با سیستم ایموبیلایز هستند و در عین حال قابلیت ردیابی خودرو را نیز دارند، امنیت بالاتری را به ارمغان می‌آورند.

 

3. ردیاب خودرو

ردیاب خودرو را نمی‌توان به‌عنوان یک سیستم محافظ ضد سرقت خودرو معرفی کرد. چراکه این سیستم به‌تنهایی نقشی در جلوگیری از سرقت ماشین ندارد. مزیت اصلی ردیاب، کمک به صاحب خودرو در شناسایی موقعیت مکانی ماشین پس از سرقت است. معمولا یک سیستم ردیاب خودرو از سه بخش زیر تشکیل می‌شود:

  • جی پی اس ضد سرقت خودرو (فناوری GPS)
  • ریموت کنترل (فناوری RF)
  • سرور مرکزی (فناوری GSM)

سیستم جی پی اس با بهره‌گیری از فناوری GPS موقعیت دقیق خودرو را تعیین می‌کند. این سیستم به‌صورت مستقیم با سرور مرکزی در ارتباط است. سرور مرکزی به‌کمک فناوری GSM داده‌های دریافتی را پردازش می‌کند. سپس نتایج تجزیه و تحلیل خود را در لحظه از طریق یک سیستم آنلاین در اختیار شما مالک خودرو قرار می‌دهد.

 

%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8 %D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8 %D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

 

معمولا یک ریموت کنترل نیز در اختیار صاحب خودرو قرار می‌گیرد که با استفاده از فناوری RF کار می‌کند. شما می‌توانید به‌کمک این ریموت، دستوراتی مبنی بر خاموش شدن ماشین را صادر کنید. به‌این ترتیب ردیاب می‌تواند در جلوگیری از سرقت ماشین نقش موثری داشته باشد.

 

4. ایموبیلایزر

چند سالی است که خودروسازان، ایموبیلایزر را به سیستم های ضد سرقت خودرو اضافه کرده‌اند. ایموبیلایزر برای هر خودرو دارای یک کد تک اختصاصی و منحصربه‌فرد است. وقتی قصد روشن کردن خودرو با سوییچ را دارید، این کد اختصاصی از سوی ایسیو ماشین کنترل می‌شود.

تنها در صورتی که از سوی ایسیو این کد تایید شود، اجازه روشن شدن خودرو داده می‌شود. بنابراین سیستم ایموبیلایزر هر خودرو تنها مختص به آن است. موضوعی که باعث می‌شود ایموبیلایزر را به‌عنوان بهترین سیستم ضد سرقت خودرو معرفی کنیم.

 

5. سوئیچ مخفی

یکی از راه‌های قدیمی برای جلوگیری از سرقت خودرو، نصب سوئیچ مخفی روی آن است. سوئیچ مخفی به‌صورت مستقیم با سیستم برق خودرو در ارتباط است. به‌همین دلیل تا زمانی که این سوئیچ فعال نباشد، سیستم برق خودرو در مدار قرار نمی‌گیرد و عملا ماشین روشن نمی‌شود. به‌عنوان مثال سوئیچ‌های مخفی را در ارتباط با سیستم سوخت رسانی، باتری، سیم استارت، جعبه فیوز و … قرار می‌دهند. سوئیچ مخفی معمولا ابعاد و اندازه کوچکی دارد و بهتر است در مقابل چشم قرار نگیرد.

 

6. شیشه ضد سرقت خودرو

اگر به‌هر دلیل مجبور هستید که اشیای ارزشمندی را با خودرو خود حمل کنید، شاید هیچ یک از سیستم های ضد سرقت خودرو که تا اینجا نام بردیم، در جلوگیری از دستبرد سارقات کارساز نباشند. در این حالت باید به‌فکر راهی برای جلوگیری از شکستن شیشه‌های خودرو نیز باشید. نصب شیشه ضد سرقت خودرو، بهترین راه برای این منظور است. البته دقت داشته باشید که قیمت این شیشه‌ها در مقایسه با شیشه‌های معمولا خیلی بیشتر است.

 

چگونه جلوی سرقت از صندوق عقب و کاپوت خودرو را بگیریم؟

در کنار مواردی که تا اینجا اشاره کردیم، بد نیست به یک نکته مهم نیز بپردازیم. واقعیت از این قرار است که بسیاری از خودروهای داخلی مانند پراید، پژو، سمند و … نقطه ضعف جدی در بخش امنیت صندوق عقب و کاپوت دارند. به‌طوری‌که سارقان به‌کمک یک پیچ گوشتی می‌توانند خیلی راحت درب صندوق ماشین را باز کنند.

 

%D9%82%D9%81%D9%84 %D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%82 %D8%B9%D9%82%D8%A8 %D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو%D9%82%D9%81%D9%84 %D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%82 %D8%B9%D9%82%D8%A8 %D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86 - انواع تجهیزات و سیستم های ضد سرقت خودرو

 

دو راه برای جلوگیری از باز شدن صندوق عقب و کاپوت ماشین توسط سارقان وجود دارد. اگر قفل صندوق عقب خودرو را مشاهده کنید، معمولا یک سوراخ در بدنه ماشین به سمت قفل دیده می‌شود. شما باید به کمک یه پرچ با شماره مناسب این سوراخ را مسدود کنید. در کنار آن سارق پیچ گوشتی را از درز بین صندوق و بدنه ماشین و همچنین فضای جلو پنجره برای باز کردن قفل کاپوت عبور می‌دهد.

بسته به اینکه نوع قفل به چه شکل است، باید یک ورق فلزی را در مقابل آن نصب کنید. به این ترتیب پیچ گوشی به این ورق برخورد می‌کند و دیگر امکان باز شدن قفل وجود نخواهد داشت. اگر به فروشگاه‌های کلیدسازی یا نصب دزدگیر مراجعه کنید، این کار را با هزینه ناچیز برای شما انجام می‌دهند.

 

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی تعدادی از سیستم های ضد سرقت خودرو پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا جای ممکن تجهیزات ضد سرقت خودرو را برای ماشین خود تهیه کنید. اما در پایان باید بار دیگر تاکید کنیم که نمی‌توانید تنها به دلیل استفاده از لوازم ضد سرقت خودرو، آسوده خاطر باشید. سارقان راه‌های بی‌اثر کردن بسیاری از این ابزارها و تجهیزات را به‌خوبی می‌شناسند. نکته مهم این است که سرعت عمل آن‌ها را کاهش دهید و به این ترتیب ریسک سرقت را بالا ببرید. اگر تجربه‌ای در زمینه به‌کارگیری سیستم‌های ضد سرقت دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

www.Autokala.com

Source link

خانه
0 سبد خرید
enemad-logo