سال جهان از ۲۰۱۰ - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

www.Autokala.com

عبارت خودرو سال نخستین بار در سال ۱۹۴۹ توسط مجله Motor Trend ابداع شد. در آن زمان، کادیلاک به عنوان خودرو سال موتور ترند معرفی شد و به تبعیت از این ابتکار، مجلات و سازمان‌های دیگر نیز تصمیم گرفتند هرساله یک ماشین را به عنوان خودرو سال انتخاب کنند.

نخستین خودرو سال جهان نیز ابتدا در سال ۲۰۰۴ با داوری ۱۰۲ ژورنالیست و خبرنگار حوزه خودرو از ۳۰ کشور مختلف انتخاب شد. آئودی A6 اولین ماشینی بود که توانست جایزه WCOTY را به دست آورد.

از آن زمان به بعد، خودروهایی که حداقل در دو بازار اصلی (آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و آمریکای لاتین) و دست‌کم در دو قاره متفاوت به عرضه درمی‌آیند، بر اساس معیارهای مختلف مثل کاربردپذیری، خلاقیت، مهندسی، طراحی، مصرف سوخت، قیمت، رنگ‌آمیزی و… مورد بررسی قرار گرفته و وارد رقابت WCOTY می‌شوند. از سال ۲۰۱۰ تاکنون خودروهای مختلفی توانسته‌اند نام خود را در فهرست برندگان خودرو سال جهان ثبت کنند.

1 01 desktop - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

mobile - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

سال ۲۰۱۰: فولکس واگن پولو

2009 172604 volkswagen polo1 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

در رقابت با مرسدس بنز کلاس E و آئودی A5، فولکس واگن پولو توانست در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک ۲۰۱۰، عنوان خودرو سال جهان را به دست آورد. پولو حاصل تمرکز فولکس واگن روی فناوری و طراحی جدید است. این ماشین با جلوپنجره افقی باریک، باله‌های نقره‌ای در چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب L شکل، محصولی متفاوت از شرکت آلمانی به حساب می‌آمد و خیلی زود توانست از جنبه‌های مختلف، رضایت خریداران و منتقدین حوزه را جلب کند. این ماشین با موتورهای متنوعی در دسترس خریداران قرار گرفت که یکی از آن‌ها، موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ TSI با ۱۰۵ اسب بخار قدرت بود.

سال ۲۰۱۱: نیسان لیف

2011 nissan leaf front three quarters static driver - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

نیسان لیف ژاپنی توانست در سال ۲۰۱۱ لقب WCOTY را به خود اختصاص دهد. نسل نخست نیسان LEAF در اوت سال ۲۰۰۹ به‌عنوان نخستین سری از خودروهای باتری‌خور الکتریکی رونمایی شد. به بیان بهتر، لیف نخستین خودرو برقی است که توانسته به عنوان خودرو سال جهان دست پیدا کند. این ماشین با باتری لیتیوم یونی ۲۴ کیلووات ساعتی کار می‌کرد و موتور آن حدود ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن.متر گشتاور داشت. در صورت شارژ کامل باتری، لیف قادر به پیمایش مسافت ۱۲۵ کیلومتر بود.

سال ۲۰۱۲: فولکس واگن آپ

2012 Volkswagen Up - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

ایدئال برای رانندگان جوانی که به دنبال قیمت پایین، کیفیت بالا و راحتی در سواری هستند، فولکس واگن مدل آپ را از سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داد. این ماشین به دلایل متعدد از جمله ظاهر جذاب و جوان‌پسند، مصرف سوخت بهینه و قیمت اقتصادی توانست رقبای سرسختی همچون بی ام و سری ۳ و پورشه ۹۱۱ را پشت سر گذارد و لقب خودرو سال جهان ۲۰۱۲ را از آن خود کند. آپ به موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن.متر گشتاور مجهز بود و به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. شاید این ارقام چندان قابل توجه به نظر نرسند، ولی برای یک هاچبک شهری چهارنفره کافی بودند و مزایایی همچون سواری راحت و لذت‌بخش، موتور کم‌مصرف و کابین پیشرفته و مدرن (در زمان خود)، به راحتی ایراد موتور را نزد خریداران می‌پوشاندند.

سال ۲۰۱۳: فولکس واگن گلف MK7

Volkswagen Golf 2013 12 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

مدل ۲۰۱۳ فولکس واگن گلف در هنگام عرضه با حریفان متعدد و قدرتمندی همچون فورد فوکوس، واکسال استرا، هوندا سیویک، کیا سید، مزدا ۳، تویوتا کرولا، رنو مگان و… روبه‌رو شد. با این حال در سال ۲۰۱۳ توانست به خودرو سال جهان (WCOTY)، خودرو سال اروپا (ECPTY) و همین‌طور خودرو سال ژاپن (JCOTY) تبدیل شود. گلف MK7 با موتور ۲ لیتری TSI روانه بازار شد. این موتور ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت و در ازای هر صد کیلومتر جاده شهری تنها ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کرد. شتاب صفر تا صد ۶.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت در کنار مشخصاتی همچون کابین راحت و مجهز، مصرف سوخت پایین و البته قیمت اقتصادی، عوامل اصلی موفقیت گلف در بازارهای مختلف جهان به حساب می‌آیند.

سال ۲۰۱۴: آئودی A3

2014 Audi A3 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

از بین رقبای مطرحی مثل مزدا ۳، بی ام و سری ۴، بی ام و i3، جیپ چروکی، پژو ۳۰۸ و فورد فیوژن، آئودی A3 برنده عنوان WCOTY در سال ۲۰۱۴ شد. این سدان آلمانی از سال ۱۹۹۶ راهی بازار شد و نسل سوم آن با بهره‌مندی از پلتفرم MQB در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ در مدل‌های مختلف به عرضه درآمد. در قوی‌ترین مدل، آئودی A3 به پیشرانه هیبریدی خفیف با موتور ۲ لیتری TDI مجهز بود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و حداکثر ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. ظاهر شیک و جذاب، مصرف سوخت بهینه و هندلینگ عالی، مشخصاتی هستند که بیشترین سهم را در محبوبیت A3 داشته‌اند.

سال ۲۰۱۵: مرسدس بنز کلاس C (نسل W205)

2015 Mercedes Benz C Class W205 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

مدل ۲۰۱۵ مرسدس بنز کلاس C با ساخت و ساز مهندسی دقیق، سواری و هندلینگ بهبودیافته، کابین راحت و زیبا و موتور قدرتمند، به عنوان خودرو سال ۲۰۱۵ جهان برگزیده شد. سدان W205 نخستین خودرویی بود که از پلتفرم MRA استفاده می‌کرد. موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ W205 حدود ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت و چرخ‌های عقب ماشین را به حرکت درمی‌آورد. کوپه آلمانی به لطف استفاده از پلتفرم ماژولار جدید MRA به ترتیب به سیستم تعلیق چهار لینک و پنج لینک روی محور جلو و عقب مجهز بود. بدین ترتیب W205 به راحتی می‌توانست از پس مسیرهای منحنی و پرپیچ و خم برآید، بدون اینکه ضربه و کوبشی به داخل کابین راه یابد.

سال ۲۰۱۶: مزدا MX-5

2016 Mazda MX 5 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

در بین سه فینالیست قدر یعنی مزدا MX-5، مرسدس بنز GLC و آئودی A4، ماشین ژاپنی توانست جایزه WCOTY را در دست گیرد. کراس اوور زیبا و کاریزماتیک مزدا MX-5 با قیمتی منطقی روانه بازار شد و حس نشستن در یک خودروی لوکس را به سرنشینان القا می‌کرد. سواری لذت‌بخش در این ماشین مجلل، با مصرف سوخت بهینه همراه بود و تمام این عوامل، نقش مؤثری در محبوبیت MX-5 داشتند. این خودرو قوای محرکه خود را از یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر دریافت می‌کرد که قادر به تولید ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن.متر گشتاور بود. موتور مزدا MX-5 به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT‌ مجهز بود و نیروی خود را به هر چهار چرخ ماشین انتقال می‌داد. به لطف این مشخصات، ماشین می‌توانست در ۷.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. ام‌ایکس ۵ محبوبیت خاصی نزد قشر جوان داشت.

سال ۲۰۱۷: جگوار F-Pace

2017 Jaguar F Pace - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

خودرو لوکس و کامپکت F-Pace نخستین شاسی‌بلندی بود که با برند جگوار روانه بازار شد. طراحی این ماشین بر اساس خودرو مفهومی جگوار C-X17 و توسط یان کالوم، طراح معروف محصولات فورد و استون مارتین به انجام رسید. جگوار F-Pace‌ در سال ۲۰۱۷ توانست برنده جایزه خودرو سال جهان و طراحی خودرو سال جهان شود. این خودرو در تریم‌های متعددی روانه بازار شد که بهترین آن‌ها، یعنی تریم S، به موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر سوپرشارژ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. به واسطه گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، نیروی موتور روی هر چهار چرخ اعمال می‌کرد و خودرو را به حرکت می‌انداخت.

baner blog - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

348.133 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

سال ۲۰۱۸: ولوو XC40

2018 volvo xc40 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

در سال ۲۰۱۸، ولوو XC40 با کسب امتیاز بیشتر نسبت به رقبایی همچون رنجروور ولار، مزدا CX-5، کیا استینگر، تویوتا کمری و بی ام و X3، توانست به لقب خودرو سال جهان دست یابد. این ماشین همچنین به عنوان خودرو سال اروپا انتخاب شد. کراس اوور لوکس و ساب کامپکت XC40 که در واقع مدل پایین‌تر ولوو XC60 بود، در دو نسخه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل و تریم‌های مختلف بنزینی و دیزلی در دسترس مشتریان قرار گرفت. نسخه قدرتمند XC40 از موتور ۲ لیتری بنزینی ۲۴۸ اسب بخاری استفاده می‌کرد و از نوع دو دیفرانسیل بود. این ماشین می‌توانست در ۶.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. کابین به‌روز و مجهز، طراحی جالب و همه‌پسند، سواری لذت‌بخش و تکنولوژی‌های پیشرفته، جزو مهم‌ترین مزایا و عوامل موفقیت XC40 به حساب می‌آیند.

سال ۲۰۱۹: جگوار I-Pace

2019 jaguar i pace promo - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

همانند خودرو سوئدی ولوو XC40، جگوار I-Pace‌ نیز در سال ۲۰۱۹ به دو لقب خودرو سال جهان و خودرو سال اروپا دست پیدا کرد. این شاسی‌بلند لوکس و جمع و جور، بر اساس پلتفرم JLR D7e ساخته شده و به پیشرانه تمام برقی مجهز است. دو موتور الکتریکی با مجموع ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۶۹۴ نیوتن متر گشتاور، هر چهار چرخ ماشین را حرکت می‌دهند و تجربه سواری چابکی را برای راننده فراهم می‌آورند. چراکه به لطف این مشخصات، آی‌پیس در ۴.۳ ثانیه از حالت توقف به مرز سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. یک باتری لیتیوم یونی ۹۰ کیلووات ساعتی با برد پیمایشی حدود ۴۷۰ کیلومتر، وظیفه انرژی‌رسانی به موتورهای برقی را بر عهده داشت.

سال ۲۰۲۰: کیا تلوراید

2020 Kia Telluride - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

کیا تلوراید در سال ۲۰۲۰ جایزه WCOTY را به خانه برد. این خودرو با پرستیژ با کابین جادار و ویژگی‌های فانتزی، کیفیت ساخت بالا، موتور قدرتمند و همین‌طور ظاهر جذاب و متفاوت خود به محض عرضه توانست جای خود را در دل طرفدار و منتقد باز کند. تلوراید با سه ردیف صندلی، بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا در آن زمان به حساب می‌آمد. این جثه درشت در نسخه استاندارد، قوای محرکه خود را از یک موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری می‌گرفت که ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور داشت. به لطف این موتور کوچک، وزن خودرو پایین آمد و مصرف سوخت آن نسبت به رقبای دیگر پایین‌تر بود. تلوراید شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۷ ثانیه مدیریت می‌کرد و به حداکثر سرعت ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

سال ۲۰۲۱: فولکس‌ واگن ID.4

2022 volkswagen id 4 pro s promo image - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

از بین خودروهای فوق‌العاده‌ای همچون تویوتا یاریس، آئودی A3، بی ام و سری ۲، بی ام و سری ۴، کیا K5، مرسدس بنز GLA و هوندا e، جایزه خودرو سال جهان به فولکس واگن ID.4 تعلق گرفت. این ماشین با ارائه فضای سخاوتمندانه درون کابین، سواری نرم و راحت و بازه پیمایشی ۴۱۸ کیلومتر، توانست به جایگاه خاصی در بازار خودروهای برقی دست یابد. شاسی‌بلند ID.4 در دو نسخه دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل روانه بازار شد که نسخه دو دیفرانسیل با دو موتور الکتریکی، ۲۹۵ اسب بخار قدرت داشت. این ماشین به فناوری ترمز احیاکننده مجهز بود که در سرعت پایین، بخشی از نیروی ترمز را به شارژ باتری تبدیل می‌کرد. از دیدگاه برخی کاربران، سواری با ID.4 چندان هیجان‌انگیز نیست، ولی این ماشین در نسخه AWD می‌تواند در زمان کوتاه ۵.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و این رقم را تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد.

سال ۲۰۲۲: هیوندای آیونیک ۵

هیوندای آیونیک ۵ در سال ۲۰۲۲ به لقب WCOTY رسید و از رقبایی همچون کیا EV6، فورد موستانگ mach-e، آئودی Q4 ای-ترون و جنسیس G70 پیشی گرفت. آیونیک ۵ تمام برقی به محض رونمایی به سبب داشتن چهره‌ای متفاوت و جذاب، نظر خودرو دوستان و کارشناسان حوزه را به خود جلب کرد. سرعت شارژ ۳۵۰ کیلووات، برد پیمایشی ۴۸۷ کیلومتر، کابین جادار و راحت با فناوری‌های متعدد و صندلی‌های مجهز استراحتگاه پا، تنها بخشی از مشخصات آیونیک ۵ هستند که این خودرو را شایسته لقب خودرو سال کرده‌اند. نسخه دو دیفرانسیل این ماشین به پیشرانه‌ای با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است که شتاب صفر تا صد را در ۴.۵ ثانیه مدیریت می‌کند.

سال ۲۰۲۳: هیوندای آیونیک ۶

Hyundai Ioniq 6 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

پس از آیونیک ۵، مدل ارتقایافته آن یعنی هیوندای آیونیک ۶ در سال ۲۰۲۳ به عنوان خودرو سال جهان انتخاب شد. سدان تمام برقی آیونیک ۶ به طور مستقیم برای رقابت با تسلا مدل ۳ به عرضه درآمده است و ظاهر فریبنده آن در نگاه اول قلب هر بیننده‌ای را به تپش می‌اندازد. این خودرو دارای پلتفرم مشترک با آیونیک ۵ است و قیمت پایین‌تری نسبت به برادر درشت‌جثه خود دارد. قوی‌ترین مدل آیونیک ۶ به پیشرانه‌ای متشکل از دو موتور الکتریکی مجهز است که در مجموع ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارند و روی دو محور نصب هستند. شتاب صفر تا صد این ماشین در مدت‌زمان کوتاه ۴.۳ ثانیه اتفاق می‌افتد. باتری به‌کاررفته آیونیک ۶ در صورت شارژ کامل از بازه پیمایشی ۴۳۵ کیلومتری پشتیبانی می‌کند.

سال ۲۰۲۴: کیا EV9

Year 2024 Kia EV9 - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

در سال ۲۰۲۴، دو خودرو چینی بی وای دی سیل و ولوو EX30 توانستند به جمع مدل‌هایی همچون فورد برانکو، هیوندای کونا، هیوندای سانتافه، تویوتا پریوس و فولکس‌واگن ID.7 اضافه و به همراه کیا EV9 به فینالیست‌های WCOTY تبدیل شوند. هرچند در نهایت شاسی‌بلند کره‌ای برنده این رقابت جذاب شد. کیا EV9 اقتصادی‌ترین شاسی‌بلند الکتریکی با سه ردیف صندلی است که در تریم‌های تک‌دیفرانسیل (RWD) و دو دیفرانسیل در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. نسخه دو دیفرانسیل دارای دو موتور برقی است که جمعا ۳۷۹ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کنند. البته مدل پرفورمنس این ماشین نیز در سال ۲۰۲۵ روانه بازار می‌شود که قدرت موتور آن به ۵۷۶ اسب بخار می‌رسد. کیا EV9 در ۴.۵ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و سواری هیجان‌انگیزی را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد.

نتیجه گیری

برندگان خودرو سال جهان توسط هیاتی متشکل از ۱۰۲ داور از ۳۰ کشور جهان انتخاب می‌شود. معیارهای متعددی برای انتخاب بهترین خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عملکرد، میزان مصرف سوخت، راحتی سرنشینان، قیمت ماشین و… اشاره کرد. مجموع امتیازی که در هر بخش به یک خودرو تعلق می‌گیرد، شایستگی آن به عنوان برنده WCOTY را مشخص می‌کند. بنابراین این‌طور نیست که خودرو سال جهان از همه جهات عالی عمل کند و بدون ایراد باشد. در سه سال اخیر، به ترتیب محصولات کره‌ای و تمام برقی هیوندای آیونیک ۵، هیوندای آیونیک ۶ و کیا EV9 توانسته‌اند جایزه خودرو سال جهان را به دست آورند. این موضوع نشان می‌دهد که ماشین‌های بنزینی به تدریج در حال خروج از صنعت خودروسازی هستند.

خودرو نهایی - جایزه خودرو سال جهان از سال ۲۰۱۰

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45

www.Autokala.com
خانه
0 سبد خرید
enemad-logo