تاثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت خودرو‌ها اتوکالا Autokala

تاثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت خودرو‌ها

حدود یک ماه است که به دلیل تنش‌های خاورمیانه نرخ دلار بعد از چندین ماه ثبات٬ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و از عدد حدود ۵۹۰۰۰ تومان امروز به ۶۸۰۰۰ تومان رسیده است و ممکن است با ادامه روند درگیری‌های منطقه این افزایش قیمت ادامه پیدا کند.

در این مقاله به تحلیل بازار خودرو و تغییر قیمت‌های یک ماه اخیر می‌پردازیم.

وضعیت کلی بازار

همان‌طور که می‌دانیم تقریبا از اواخر سال گذشته با توجه به ورود خودروهای جدید وارداتی به بازار تقریبا قیمت تمامی خودروها اعم از داخلی٬ خارجی و مونتاژ نزولی بوده‌‌ است که بزرگ‌ترین رکود خودرو در ۴ سال گذشته محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر نیز این رکود شدت بیشتری هم داشته و فروشندگان بسیاری مخصوصا فروشندگان خودروهای گران‌قیمت را به دردسر انداخته است. به طور مثال قیمت کیا سورنتو جی‌تی‌لاین مدل ۲۰۱۷ در اسفند ۱۴۰۲ حدود ۵٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بوده و در ابتدای مهر ۱۴۰۳ همان خودرو به حدود ۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ رسیده است. البته ثبات نسبی نرخ ارز هم در این مدت به این کاهش قیمت‌ها کمک کرده بود که به نظر می‌رسد باتوجه به تنش‌های شدید خاورمیانه دیگر خبری از این ثبات نباشد!

اما این افزایش نرخ ۱۵ درصدی دلار در ماه گذشته چه تاثیری بر بازار خودرو گذاشته است؟

وضعیت بازار در ماه گذشته

می‌توان گفت که در نوسان قیمت دلار از عدد ۵۹ تا ۶۴ در کمال تعجب تقریبا تغییری در قیمت خودروها ایجاد نشد و حتی خودروهای گران‌قیمت(بالای ۴ میلیارد تومان) در همان روند سخت‌فروشی خود بیشتر فرو رفته بودند.این در حالی است که در دوران قبل٬ این مقدار نوسانات ارز(حدود ۱۰درصد) تاثیر بسیار ملموسی بر قیمت خودرو می‌گذاشت.

اما در چند روز گذشته سرعت افزایش قیمت دلار بالاتر رفت و امروز این عدد به مرز ۵۹ هزار تومان هم رسید و در این سه روز گذشته بالاخره بازار خودرو بعد از مدت‌ها کمی افزایش را تجربه کرد که البته بازهم تمام خودروها شامل این افزایش قیمت نشدند و فقط خودرو‌های صفر و خودروهای رند بازار این افزایش را به خود گرفتند.

به طور مثال پژو ۲۰۷ دنده‌ای ارتقا یافته با سقف پاناروما صفر افزایش قیمت حدود ۱۰ میلیون تومانی و فونیکس FX صفر هم افزایش بیش از ۳۵ میلون تومانی را نسبت به یک هفته قبل تجربه کردند. در خودروهای صفر وارداتی هم کیا K5 توربو ۲۰۲۴ با حدود ۲۰۰ میلون٬ چانگان CS55 پلاس ۲۰۲۴ با ۵۰ و کرولا توربو ۲۰۲۳ با ۴۰ میلیون تومان از جمله این افزایش‌ها بوده‌اند.

اما باید گفت حتی با وجود این افزایش قیمت‌ها بازار خودرو آنقدرها نیز متاثر از نرخ دلار نبوده و فقط برخی از خودرو‌ها افزایش ۱ تا ۴ درصدی را تجربه کرده‌اند که در قیاس با افزایش ۱۵ درصدی دلار و البته افزایش ۲۰ درصدی طلا٬ عدد بسیار کوچکتری محسوب می‌شود که جای شکرگزاری دارد!

نتیجه‌گیری و پیش‌بینی

همان‌طور که دیدیم بازار خودرو بعد از انجام واردات به اصطلاح فعالان این صنف دیگر جانی برای افزایش قیمت‌ها ندارد و انتظار نوسان‌های شدید برای آن تا هنگامی که روند واردات جریان داشته باشد آنقدرها منطقی نیست.

اگر بخواهیم دقیق‌تر موضوع قیمت‌ها در بازار خودرو را تحلیل کنیم باید به ۲ پارامتر اصلی توجه کنیم:

اول قیمت دلار و دوم شرایط خود خودروها

ابتدا به پارامتر دوم می‌پردازیم که منظور از آن تاثیر موضوعاتی مانند میزان و نوع واردات٬ میزان و نوع تولیدات و مونتاژ‌های داخلی٫ میزان نقدینگی و اصلاحا کشش بازار و از این نوع موارد بر قیمت‌ها است. جالب است که حدودا در نه ماه گذشته با توجه به انجام شدن وارات بعد از شش سال٬ کمبود شدید نقدینگی مردم به دلیل رکود شدید در اصناف مختلف و تداوم ساخت و مونتاژ خودروهایی که برخی از آن‌ها نیز جدید بوده‌اند می‌توان گفت تمام آیتم‌ها علیه افزایش و در جهت کاهش قیمت خودرو بوده‌اند و به نظر می‌رسد این روند حداقل فعلا ادامه پیدا کند. (اتفاق افتادن اصل ساده‌ی کاهش تقاضا و افزایش عرضه)

در مورد پارامتر اول یعنی نرخ دلار باید گفت که در شرایط فعلی یعنی رکود اگر قیمت دلار افزایش چشمگیری نداشته باشد شاید هیچ تاثیری در قیمت خودروها نداشته باشد و اگر دچار نوسانات شدید شود مشخصا خودرو نیز تاثیر‌پذیر خواهد بود ولی نه به صورت مستقیم؛ یعنی مثلا اگر دلار به عدد ۸۰ برسد قطعا خودرو گران خواهد شد ولی نه به اندازه‌ای که دلار گران شده است!

↙️ادامه مطلب

Home
Shop
Sidebar
0 Cart