با جک J4 - مقایسه شاهین با جک J4

مقایسه شاهین با جک J4

www.Autokala.com

برای انتخاب یک سدان جمع‌وجور خانوادگی در بازار ایران با سطح بودجه نه‌چندان زیاد، گزینه‌های متعددی پیش روی شما نیست. در این بازار نسبتا محدود و کم‌تنوع، محصولاتی مثل جک J4 و شاهین اتوماتیک به‌ناچار می‌توانند انتخاب‌های اول بسیاری از مشتریان باشند. اما بین این دو گزینه، کدام یک را انتخاب کنیم که ارزش خرید بالاتری داشته باشد و بیشتر با نیازهای ما همخوانی پیدا کند؟

برای این منظور، بهتر است اولویت‌های خود را از خرید یک سدان جمع‌وجور خانوادگی مشخص کنید و سپس مقایسه شاهین با جک J4 را از دست ندهید.

1 01 desktop - مقایسه شاهین با جک J4

mobile - مقایسه شاهین با جک J4

مشخصات فنی

مقایسه جک J4 با شاهین اتوماتیک در بحث فنی می‌تواند رقابت بین موتور توربوشارژ با پیشرانه تنفس طبیعی باشد؛ چراکه خودرو شاهین سایپا با موتور توربوشارژ M15TC در این میدان حاضر است. این پیشرانه در واقع نمونه توربوشارژ شده موتور ۸ سوپاپ تیبا محسوب می‌شود و درست به همین دلیل هم به پاشنه آشیل خودرو شاهین تبدیل شده است.

از همان ابتدا که این قوای محرک روی خودرو شاهین نصب شد، بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که چنین پیشرانه‌ای برای محصول جدیدی همچون شاهین نمی‌تواند مناسب باشد.

گذشته از ایرادات فنی که بسیاری از خودروهای شاهین دنده‌ای در ابتدای عرضه با آن مواجه شدند، بحث توربوشارژ بودن این موتور، موجب می‌شد تا حساسیت آن نسبت به کیفیت بنزین و روغن بسیار بالاتر برود و دردسرهای نگهداری بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی به وجود بیاورد. به هر ترتیب، این موتور فعلا روی شاهین اتوماتیک CVT حضور دارد و می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار به علاوه نهایت گشتاور ۱۷۸ نیوتن.متر را به گیربکس اتوماتیک CVT انتقال دهد.

در طرف دیگر، موتور جک J4 از نوع تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ است که تجربه نشان داده، برخلاف شاهین، دوام نسبتا بالا و استهلاک فنی پایین‌تری به دنبال می‌آورد.
این پیشرانه قادر است توانی معادل ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن.متر را به یک گیربکس اتوماتیک CVT انتقال دهد.

علی‌رغم بالاتر بودن توان موتور شاهین، به نظر می‌رسد که چابکی و شتاب محصول کرمان موتور یعنی جک J4 نسبت به حریف سایپایی بهتر باشد. چون شتاب صفر تا صد جک J4 به‌طور متوسط ۱۳.۵ ثانیه برآورد می‌شود، اما شتاب صفر تا صد شاهین اتوماتیک حداقل ۱۵ تا ۱۶ ثانیه به طول می‌انجامد. بنابراین جک J4 می‌تواند شتاب و چابکی متعادلی در اختیار شما بگذارد. البته باید تاکید کنیم که هر دو خودرو رکورد نسبتا جالبی در این حوزه ندارند و نمی‌توانند به اندازه سدان‌های اسپرت، چالاک عمل کنند.

نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره کنیم، این است که شاهین اتوماتیک حدود ۱۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از جک جی۴ است و منطقی به نظر می‌رسد که شتاب آن چیزی حدود ۲ ثانیه نسبت به جک J4 کندتر باشد.

در بحث کیفیت سواری نیز هر دو خودرو خیلی خشک به نظر نمی‌رسند، اما شاید بعضی افراد نسبت به کیفیت سواری، به‌ویژه در صندلی‌های عقب هر دو ماشین انتقاداتی داشته باشند.
ویژگی دیگری که باید در مورد آن صحبت کنیم، بحث هندلینگ و چسبندگی خودرو، به‌ویژه در سر پیچ است که در این زمینه با توجه به فرم بدنه و ابعاد پهن‌تر شاهین می‌توان پایداری بالاتر و تعادل اطمینان‌بخش‌تر را برای این خودرو در مقایسه با جک جی ۴ انتظار داشت.

البته خوشبختانه اضافه شدن سیستم‌های کنترل کشش و پایداری به این دو خودرو باعث ارتقای هندلینگ و تعادل آنها شده است که این مورد می‌تواند روی فاکتور امنیت رانندگی تاثیر مثبتی بگذارد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  شاهین جکJ4  
طول ۴۴۴۶ میلیمتر ۴۴۳۵ میلیمتر
عرض ۱۷۷۱ میلیمتر ۱۷۲۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر ۱۵۰۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۰ میلیمتر ۲۵۶۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۲۰ کیلوگرم ۱۱۶۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۲۰ لیتر ۵۵۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر ۴۵ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

baner blog - مقایسه شاهین با جک J4

348.133 - مقایسه شاهین با جک J4

طراحی ظاهری

e1715151519440 - مقایسه شاهین با جک J4

jac j4 2 - مقایسه شاهین با جک J4

مقایسه شاهین با جک J4 از نظر طراحی ظاهری نمی‌تواند رقابت نزدیکی باشد. چرا که از همان ابتدا مشخص است که شاهین چهره‌ای به‌روزتر، هماهنگ‌تر و استایلی چشم‌نوازتر نسبت به جک J4 به نمایش می‌گذارد. خودرو شاهین یکی از زیباترین تولیدات داخلی تاکنون محسوب می‌شود که به عنوان یک محصول اقتصادی، فرم جالب و دلنشینی برای نمای بیرونی آن خلق شده است.

اما جک J4 از همان ابتدای ورود به بازار کشور از لحاظ طراحی ظاهری با انتقادات زیادی مواجه شد و کمتر کسی وجود دارد که این سدان مونتاژی را یک ماشین زیبا و جذاب تلقی کند. عدم هماهنگی طرح چراغ‌های جلو و عقب، فرم نسبتا گنگ نمای جلو و استایل نه‌چندان دلچسب نمای بغل از نقاط منفی طراحی داخلی جک J4 به حساب می‌آیند که در مقابل شاهین، امتیاز بسیار پایین‌تری کسب می‌کنند. بنابراین شاهین خودرو زیباتری نسبت به جک J4 است و به نظر نمی‌رسد کسی نسبت به این صحبت انتقاد جدی داشته باشد.

طراحی داخلی

1 - مقایسه شاهین با جک J4

.webp - مقایسه شاهین با جک J4

در مورد طراحی داخلی شاهین نمی‌توان به اندازه نمای بیرونی آن با لحن مثبت و تحسین‌برانگیز صحبت کرد. متاسفانه طرح داشبورد این خودرو اصلا جذاب نیست و انتظاراتی را که از آن می‌رفت، به خوبی برآورده نمی‌کند.

به نظر می‌رسد این سبک طراحی طوری انجام شده که داشبورد شاهین با کمترین هزینه و بیشترین صرفه اقتصادی تولید شود تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب؛ به نحوی که مشتریان انتقاد زیادی نسبت به آن نداشته باشند و شرکت سایپا نیز به خاطر تولید و طراحی یک داشبورد مدرن‌تر، خیلی زیر بار هزینه نرود. به همین دلیل، نمای داخل شاهین تقریبا ساده و تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد و اگرچه برای یک خودرو داخلی قابل قبول است، اما در مورد شاهین می‌توانست به‌مراتب بهتر از چیزی باشد که الان شاهد آن هستیم.

استفاده از متریال خشک در قسمت‌های مختلف داشبورد و تودری‌ها هم حس نسبتا ناخوشایندی در کاربران به وجود می‌آورد و تا حدودی می‌تواند توی ذوق آنها می‌زند. البته به‌کارگیری نمایشگر بزرگ‌تر در شاهین اتوماتیک توانسته کمی روی جنبه‌های فناورانه و زیبایی‌شناختی کابین تاثیر مثبت داشته باشد، اما خیلی موثر نبوده است.

اما وضعیت کابین جک J4 نیز اگرچه خیلی مدرن و امروزی نیست، با این حال نسبت به شاهین، طراحی کمی زیبا و هماهنگ‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین کیفیت مونتاژ این کابین نسبت به شاهین کمی بالاتر احساس می‌شود. متاسفانه پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیل‌دهنده ادوات کابین جک J4 است و از این جهت خیلی نسبت به شاهین برتری ندارد.

در مورد میزان فضای داخل کابین‌ها باید گفت که اگرچه جک J4 اتاق نسبتا جا‌داری ارائه می‌دهد، اما وضعیت شاهین از این جهت بهتر است، به‌طوری که فضای پای به‌مراتب بیشتری در صندلی‌های ردیف عقب آن یافت می‌شود. اما در مورد گنجایش صندوق عقب، کفه ترازو به نفع محصول کرمان موتور سنگین‌تر می‌شود؛ چون که حجم صندوق جک J4 معادل ۵۵۰ لیتر است، اما حداکثر گنجایش صندوق عقب شاهین اتوماتیک ۴۲۰ لیتر است.

آپشن ‌ها و امکانات

خوشبختانه جک J4 از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با امکانات بیشتری همچون سیستم‌های کنترل پایداری، دیلایت و ترمز دیسکی چرخ‌های عقب به بازار آمد که ضعف‌های نسخه قبلی این ماشین را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

با این حال جک J4 از لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار ندارد و حتی سیستم مالتی‌مدیا نیز به صورت سفارشی روی این خودرو نصب می‌شود. این سدان مونتاژی در مقایسه با شاهین اتوماتیک، فاقد امکاناتی همچون سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین عقب، سیستم کنترل هرزگردی یا کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی است. بنابراین در بحث آپشن‌ها و امکانات، وضعیت شاهین اتوماتیک نسبت به جک J4 کاملا برتر است و محصول سایپا خودروی فول آپشن‌تری به حساب می‌آید.

خرید شاهین یا جک J4

.webp - مقایسه شاهین با جک J4

CarImage10195053 638020465477818960 2 thumb 900 600 - مقایسه شاهین با جک J4

شاهین اتوماتیک بخریم یا جک J4؟ این سوال قطعا در ذهن بسیاری از خریداران شکل گرفته است و بسیاری از آنها می‌خواهند بدانند که بالاخره شاهین اتوماتیک بهتر است یا جک J4.
اگر بخواهیم نقاط ضعف و قوت این دو خودرو را روی دایره بریزیم و آنها را یکی یکی بشماریم، متوجه می‌شویم که در کل نکات مثبت شاهین نسبت به جک J4 بیشتر به نظر می‌رسد. اما نکته اینجاست که موتور توربوشارژ شاهین، دردسرهای نگهداری بیشتری به مالک این خودرو تحمیل می‌کند و مستوجب این می‌شود که صاحب شاهین اتوماتیک همیشه نگران وضعیت بنزین و روغن ماشین خود باشد.

هشت سوپاپ بودن این موتور نیز باعث شده که سر و صدای آن در دوره‌های بالا، بیشتر از یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ باشد و همین نکته می‌تواند کمی آزاردهنده به نظر برسد.  بنابراین استهلاک فنی و دردسرهای نگهداری شاهین نسبت به جک J4 بسیار بیشتر است و اگر به دنبال خودرویی کم استهلاک از لحاظ فنی هستید، جک J4 گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

اما از بحث استهلاک فنی و دردسرهای موتورهای توربوشارژ که بگذریم، باید بگوییم که شاهین طراحی ظاهری به‌مراتب زیباتری دارد، فضای کابین آن بزرگ‌تر است، آپشن‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهد و هندلینگ و پایداری آن نیز بهتر از حریف سایپایی به نظر می‌رسد. در بحث ایمنی و استحکام شاسی و بدنه می‌توان گفت که هر دو خودرو جزو نمونه‌های نسبتا ایمن موجود در بازار ایران هستند. حداقل در تصادفاتی که این دو خودرو در آن دخیل بوده‌اند، متوجه شده‌ایم که وضعیت استحکام اتاق و شاسی آنها نسبت به بسیاری از تولیدات داخلی، به‌ویژه محصولات ایران‌خودرو، برتری فاحشی دارد.

در مورد نقاط قوت جک J4 هم علاوه بر موتور کم‌استهلاک‌ و دوام فنی بالاتر، می‌توان به صندوق عقب بزرگ‌تر این خودرو و کیفیت مونتاژ کابین بهتر آن اشاره کرد.

با این حساب، بهتر است اولویت‌های خود را مشخص کرده و آنها را با مواردی که در مطلب مقایسه جک J4 با شاهین اتوماتیک اشاره کردیم، مقایسه کنید. در این صورت بهتر می‌توانید نسبت به خرید شاهین اتوماتیک یا جک J4 تصمیم بگیرید.

خودرو نهایی - مقایسه شاهین با جک J4

نویسنده: حسین باباپور

www.Autokala.com
خانه
24 سبد خرید
enemad-logo