پکن؛ دریچه‌ای به آینده خودرو 800X409 - نمایشگاه پکن؛ دریچه‌ای به آینده خودرو

نمایشگاه پکن؛ دریچه‌ای به آینده خودرو

262424 340 - نمایشگاه پکن؛ دریچه‌ای به آینده خودروبه گزارش خودروکار – همچنین صدها برند محلی چینی در کنار برندهای مطرح جهانی که هریک برای دریافت بیشترین میزان سفارش خودرو و کسب بیشترین سود تلاش می‌کنند، در یک فضای متراکم با هم رقابت دارند.

نیسان و مزدا خودروهای جدید طراحی‌شده خود برای رانندگان چینی را رونمایی کردند. این موضوع نشان‌دهنده تلاش تازه خودروسازان ژاپنی برای بازیابی جایگاه خود در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است. برای یک فرد عادی شمار خودروهای رونمایی‌شده به‌ قدری زیاد است که به‌‌سختی می‌توان نام همه آنها را به‌ خاطر سپرد. به گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه خودروی پکن، در این نمایشگاه که تا چهارم ماه مه (۱۵اردیبهشت‌‌ماه) جریان خواهد داشت، بیش از ۱۱۷ مدل‌ جدید خودرو معرفی شده‌اند. تلاش‌های ظاهرا پایان‌ناپذیر سازندگان خودروهای برقی چین برای بازتعریف صنعت خودرو، در مراسم افتتاحیه به نمایش گذاشته شد. 

شرکت‌های چینی، تولیدکنندگان مطرحی چون فولکس‌واگن و نیسان را مجبور کرده‌اند روش توسعه خودروهای خود را تغییر دهند تا همچنان بتوانند در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان به‌ عنوان بازیگر نقش ایفا کنند.

تلاش دولت در زمینه انرژی سبز برای تشویق توسعه صنعت خودروهای برقی،  بازار خودرو در چین را متحول کرده است. فروش خودروهای برقی در سال گذشته ۲۵درصد از فروش خودروهای بازار را تشکیل می‌داد. در نمایشگاه خودروی پکن، چشم‌انداز چین از آینده خودروهای برقی و متصل به فناوری‌های دیجیتال در معرض نمایش عموم قرار گرفته است. یکی از اخبار پرسروصدای روز افتتاحیه، اعلام رسمی ورود شیائومی، سازنده بزرگ چینی گوشی‌های هوشمند و لوازم هوشمند مدرن و مقرون‌‌به‌صرفه برای نسل‌ جوان، به بازار خودرو بود. شیائومی اعلام کرد در عرض چهار هفته پس از عرضه اولین خودروی خود، SU۷، بیش از ۷۵هزار سفارش دریافت کرده است. قیمت این خودرو بین ۲۹هزار و ۸۰۰تا ۴۱هزار و ۴۰۰دلار اعلام شده است.

اما چرا یک شرکت ساخت تلفن همراه و تجهیزات هوشمند به تولید خودرو روی آورده است؟ به اعتقاد تحلیلگران مساله اصلی ایجاد اتصال جامع و فراگیر است؛ به این معنا که شرکت‌های فناوری مطابق میل بازار تلاش دارند همه دستگاه‌های موجود ازجمله تلفن، لپ‌تاپ، تلویزیون و اکنون خودروها را به هم متصل کنند.حتی غول مخابراتی چین – هوآوی – هم وارد حوزه تجارت خودرو شده است. شرکت آمریکایی اپل هم این ایده را بررسی کرد؛ اما اوایل امسال آن را کنار گذاشت. برخی از سازندگان چینی ایده فضای سوم را دنبال می‌کنند. شرکت چینی زیکر که متعلق به جیلی است، از یک خودروی برقی با نام میکس رونمایی کرده که  فضای داخلی آن می‌تواند هنگام پارک به یک اتاق کوچک تبدیل شود.

صندلی‌های جلو رو به صندلی‌های عقب می‌چرخند، و یک میز بین آنها قرار دارد که به گفته یکی از مدیران شرکت، می‌توان از آن برای بازی یا لذت ‌بردن از یک غذای داغ چینی استفاده کرد.استفان سیلاف، مدیر طراحی زیکر، میکس را «یک آزمایش خوب» می‌داند و آن را یک کپسول سبک زندگی روی چرخ توصیف می‌کند که با تمرکز بر خانواده‌های جوان‌تر توسعه ‌یافته است. این پنجمین مدل زیکر خواهد بود؛ یک برند خودروی برقی ممتاز با بیش از دو سال سابقه از گروه جیلی چین که هم‌اکنون مالک برند سوئدی ولوو نیز هست. براساس اعلام این شرکت، میکس تا پایان ماه ژوئن به بازار چین عرضه خواهد شد؛ اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

اما رونق خودروهای برقی در چین که از سه سال پیش آغاز شد، بازار خودروهای بنزینی را کم‌رمق کرده است. با‌این‌حال هنوز دوره این خودروها به سر نیامده است. شرکت خودروسازی چری، بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در چین، می‌گوید به مخاطبان نمایشگاه اعلام کرده که به توسعه خودروهای بنزینی و همچنین خودروهای برقی و هیبریدی ادامه خواهد داد.در واقع، توسعه خودروهای هیبریدی که در چین از خودروهای برقی عقب ‌مانده‌اند، اکنون به عنوان یک فرصت رشد در نظر گرفته می‌شود.

 سال گذشته، ۲.۶میلیون دستگاه خودروی هیبریدی جدید در چین فروخته شد که رقمی برابر با نیمی از خودروهای برقی فروش رفته است. مدل «اکسید یائوگانگ» چری یک شاسی‌بلند هیبریدی است که ماه گذشته عرضه شد و یکی از چهار وسیله نقلیه، شامل دو خودروی هیبریدی و دو خودروی برقی بود که در نمایشگاه پکن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

در این میان، شرکت چینی «بی‌وای‌دی» که به دلیل فناوری باتری کم‌هزینه و خودروهایش شناخته می‌شود، بازار خودروهای گران‌قیمت را در چین هدف قرار داده است، که در واقع محدوده دامنه قیمتی ۱۴۰هزار دلار به بالا را شامل می‌شود. برند «یانگ وانگ» که  آخرین نسخه تولیدی آن U۸ نام دارد، یک هیولای شاسی‌بلند آفرود است که سپتامبر گذشته عرضه شد و برای بقا در شرایط سخت طراحی شده است.

 این خودرو مجهز به یک تلفن ماهواره‌ای است تا در مواردی که راننده در خارج از محدوده آنتن‌دهی تلفن همراه گرفتار می‌شود، بتواند ارتباط خود را با دیگران حفظ کند. این مدل روی یک شاسی فوق‌العاده قوی قرار دارد که به آن امکان می‌دهد درست مانند یک تانک بچرخد. قیمت آن حدود ۱۵۰هزار دلار اعلام شده و خریداران با پرداخت ۱۳هزار دلار اضافی حتی می‌توانند این خودرو را به یک سیستم پهپاد مجهز کنند. آنچه مسلم است،

 شمار خودروهای به‌نمایش‌‌درآمده و فناوری‌های پیشرفته عرضه‌شده شرکت‌های چینی حکایت از آن دارد که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در حالت «تمام‌الکتریک» قرار گرفته و قصد بازگشت به گذشته را ندارد.

www.Autokala.com
خانه
35 سبد خرید
enemad-logo