Depreciated Car 800X489 - خودروهای مستهلک و بی‌کیفیت داخلی، مهم‌ترین عامل ناترازی بنزین

خودروهای مستهلک و بی‌کیفیت داخلی، مهم‌ترین عامل ناترازی بنزین

www.Autokala.com

ناترازی بنزین در ایران، مشکلی که ریشه در کیفیت پایین خودروها دارد. مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، در این باره می‌گوید که ناترازی بنزین در کشور، به‌ویژه در ایام نوروز، ناشی از عوامل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کیفیت پایین و عمر کوتاه خودروهای تولیدی و مونتاژی در ایران است.

به گفته فرزانه، خودروهای داخلی عمدتا از موتورهای قدیمی و ناکارآمد استفاده می‌کنند که مصرف سوخت بالا و آلودگی زیادی به همراه دارند. این موضوع به مرور زمان، به استهلاک سریع موتور و افزایش مصرف بنزین دامن می‌زند. اکثر خودروهای مونتاژی در ایران، به‌ویژه خودروهای چینی، از موتورهای توربوی بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که با کیفیت پایین بنزین در ایران سازگار نیستند. این عدم تطابق، به کاهش عمر موتور، افزایش آلایندگی و مصرف بیشتر سوخت منجر می‌شود.

فرزانه همچنین به این اشاره کرد که بسیاری از خودروهای داخلی از پلتفرم‌ها و فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کنند که در مقایسه با خودروهای روز دنیا، مصرف سوخت به مراتب بالاتری دارند. به نقل از این کارشناس صنعت و بازار خودرو، برای بهبود وضعیت ناترازی بنزین می‌توان راه‌حل‌هایی اندیشید؛ گزینه‌هایی مثل:

  • بهبود کیفیت خودروهای داخلی و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخل.
  • واردات خودروهای کم‌مصرف و جدیدتر که می‌تواند کمبود خودروی باکیفیت در داخل کشور را جبران کند.
  • تغییر رویکرد نسبت به صنعت خودرو، اتکای کمتر به مونتاژ و سرمایه‌گذاری روی تولید واقعی خودرو با فناوری روز دنیا.
  • حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی و ترویج فرهنگ استفاده از آن برای از بین بردن ناترازی بنزین و کاهش آلودگی هوا.

با همه این‌ها، مسائلی مثل فقدان عزم جدی در بحث واردات خودرو با وجود وعده‌وعیدهای فراوان، تضاد منافع ذینفعان با ایجاد اصلاحات اساسی و نهایتا فرهنگ مصرفِ متمایل به استفاده از خودروی شخصی در جامعه ایران، بیشتر و بیشتر به ناترازی بنزین دامن می‌زند و ایجاد تغییر را دشوار می‌کند.

www.Autokala.com

Source link

خانه
0 سبد خرید
enemad-logo