فنی سهند پارس خودرو - مشخصات فنی سهند S پارس خودرو

مشخصات فنی سهند S پارس خودرو

www.Autokala.com

اواسط دهه ۹۰، سایپا سدان جمع و جوری را با نام ساینا روانه بازار کرد تا جای پراید را بگیرد. چندی بعدی، دومین خودروساز بزرگ کشور، فیس لیفتی از ساینا S را با نام سایپا سهند در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی کرد. طراحی ظاهری و داخلی و آپشن‌های سهند مدرن‌تر از ساینا S است و سال ۱۴۰۳ روانه بازار می‌شود. با تغییر برنامه‌های سایپا، تولید این ماشین جدید به پارس خودرو محول شد و سهند پارس خودرو نام گرفت تا علاوه بر تغییر اسم، لوگوی سایپا روی جلوپنجره، صندوق عقب و فرمان جای خود را به نشان پارس خودرو بدهد. مشخصات سهند پارس خودرو تفاوت جزیی با ساینا S دارد. ماشین سهند تیپ S و تیپ G مدل‌هایی هستند که کاتالوگ آنها توسط پارس خودرو منتشر شده است. اولین مدل از این خودرو با نام سهند S و امکانات پایه از طریق سامانه یکپارچه در دسترس خریداران قرار گرفت.

مزایا و معایب

+ طراحی مدرن‌تر از ساینا S

+ کابین جدیدتر از ساینا S

+ امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر از ساینا

+ افزایش جزیی قدرت و گشتاور موتور

پیشرانه ۸ سوپاپ

مشخصات فنی

در دوره‌ای که سال‌هاست موتورهای ۸ سوپاپ در صنعت خودرو جهان منسوخ شده، سایپا همچنان محصولات رده پایین و اقتصادی‌اش را با موتور معروف M15 تولید و عرضه می‌کند. این موتور سال‌های سال است که زیر کاپوت تیبا، ساینا و کوییک قرار گرفته و ۸۷ اسب بخار به چرخ‌های جلو می‌فرستد. ازاین‌رو نباید انتظار داشت خودرو سهند S از نظر مشخصات فنی خیلی بهتر از هم‌خانواده‌های خود باشد.

سهند پارس خودرو از نوع جدیدتر این موتور با کد شناسایی M15GSI استفاده می‌کند که با تغییراتی روی سرسیلندر، منیفولد و هدرز و مجهز شدن به سیستم زمان‌بندی سوپاپ و دریچه گاز برقی، ۳ اسب بخار و ۱۰ نیوتن.متر خروجی بیشتری معادل ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر تولید می‌کند. البته این به‌روزرسانی‌ها به گونه‌ای نیست که تفاوت چشمگیری روی مشخصات سهند S از نظر شتاب، سرعت و مصرف سوخت یا هم‌خانواده‌های X200 شامل سایپا ساینا، کوییک و تیبا داشته باشد.

یک گیربکس دستی ۵ سرعته قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو ماشین سهند S منتقل می‌کند تا این سدان کوچک با وزن ۱.۱ تن در ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت محصول جدید پارس خودرو ۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در بهترین حالت پیمایش ۵۸۰ کیلومتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین، خودروساز ایرانی قصد دارد نسخه‌ای از سهند پارس خودرو را با گیربکس CVT تولید کند.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۱۵ میلیمتر

عرض

۱۶۷۷ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۸۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۱۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۷۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۱ لیتر

قطر رینگ

۱۴ اینچ

طراحی ظاهری

sahand front - مشخصات فنی سهند S پارس خودرو

سهند پارس خودرو روی پلتفرم X200 ساخته شده است که پیش از این برای تولید تیبا، ساینا و کوییک نیز به کار رفته بود. از این رو، نباید از سهند اس انتظار یک خودرو کاملا مدرن و جدید را داشت. با این حال، طراحی نمای جلو و عقب موجب شده تا شکل و شمایل بهتری نسبت به ساینا S داشته باشد.

جلوپنجره مشکی رنگ با طرح لوزی و قاب کرومی جلب توجه می‌کند و در طرفین آن دو چراغ کشیده دیده می‌شود. این المان‌ها، در کنار مه‌شکن‌های چهار گوش و سپر جدید و حجم‌پردازی‌های روی کاپوت، حالتی اسپرت و جوان‌پسند به سهند S داده است.

سایپا در نمای عقب نیز طرحی نو در انداخته و چراغ‌های باریک و دو رنگ را در کنار درب جدید صندوق به کار برده است. هر چند ابعاد چراغ‌های عقب نسبت به خودروهای هم‌رده بسیار باریک است و می‌تواند انتقاداتی را از این نظر متوجه ماشین سهند تیپ S کند. البته سپر همانی است که در ساینا S دیده بودیم.

با وجود طراحی نو نمای جلو و عقب، سایپا سهند S از کناره‌ها یادآور ساینا و تیبا است و چیز جدیدی برای ارائه ندارد.

طراحی داخلی

saipa sahand in 1 - مشخصات فنی سهند S پارس خودرو

کابین سهند پارس خودرو نسبت به ساینا بهبود یافته و طرحی جدیدتر و مدرن‌تر پیدا کرده است. هر چند این طرح نمای به‌روزتری از داشبوردهای ساینا و کوییک ارائه می‌دهد، اما به دلیل ذات اقتصادی سهند S با متریال کم‌کیفیت ساخته شده است. اگرچه کیلومترشمار آنالوگ و عقربه‌ای است، اما گرافیک اسپرتی دارد و پشت فرمان دی کات دیده می‌شود.

سهند در ۲ تیپ S و G روانه بازار می‌شود که از نظر طراحی داخلی تفاوت‌هایی با هم دارند.

سهند S نسخه پایه این خودرو است و با صندلی‌های پارچه‌ای، داشبورد و رودری‌های تک‌رنگ عرضه خواهد شد.

اما سهند G به‌عنوان نسخه فول‌آپشن در کابین به نمایشگر ۷ اینچی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، داشبورد و رودری‌ها و صندلی‌های دو رنگ، سانروف، کاور چرم و پارچه صندلی و ۲ بلندگو عقب مجهز است.

مشخصات سهند پارس خودرو، از نظر فضای کابین و جادار بودن، چندان تفاوتی با ساینا نخواهد داشت، چرا که تغییری در ابعاد و اندازه خودرو ایجاد نشده است. بدین ترتیب با خودرویی مواجهیم که جای پا و سر کافی در اختیار کاربران، به‌ویژه سرنشینان عقب قرار می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

سهند پارس خودرو در دو تیپ S و G تحویل مشتریان می‌شود. سهند S به عنوان مدل پایه به بازار می‌آید و سهند G نسخه فول آپشن محسوب می‌شود.

کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه نیمه‌اتوماتیک، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، دیلایت، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، فرمان دی کات، صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس، آینه جانبی برقی و سنسور دنده عقب امکاناتی است که در سهند اس قرار دارد.

دکمه‌های کنترلی روی فرمان، صندلی چرمی و پارچه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، گرمکن آینه بغل، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، ۲ بلندگو عقب و آنتن کوسه‌ای، آپشن‌هایی‌ست که به تیپ G سهند اضافه شده است.

قیمت سهند پارس خودرو در بازار

sahand rear - مشخصات فنی سهند S پارس خودرو

ماشین سهند پنجمین عضو از خانواده X200 سایپا است و با تغییراتی که در طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی و امکانات پیدا کرده، از دیگر محصولات اقتصادی خودروساز ایرانی بهتر است. تولید این خودرو سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. قیمتی برای خرید خودرو جدید اعلام نشده، اما سایپا سهند S کمی گران‌تر از ساینا S به فروش می‌رسد و مدل فول آپشن، یعنی سهند G ارزان‌تر از شاهین خواهد بود. سهند S پارس خودرو در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس خریداران قرار گرفت.

خودرو نهایی - مشخصات فنی سهند S پارس خودرو

نویسنده: میلاد قزللو / عکاس: میلاد قزللو

www.Autokala.com
خانه
0 سبد خرید
enemad-logo